Tajemství vesmíru Speciál: Přelomové události roku 2015

Tajemství vesmíru Speciál zima 2015
Nový speciál shrnuje největší astronomické objevy uplynulého roku a predikuje, co nás čeká v roce letošním. Sonda New Horizons doletí k Plutu, družice Dawn bude zkoumat trpasličí planetu Ceres, připravují se nové pilotované lodi pro dopravu na ISS a mnoho dalšího

Naše znalosti o vesmíru se výrazně zlepšují každým rokem. Máme dokonalejší dalekohledy, stavíme modernější sondy, které zkoumají naše blízké i vzdálené okolí, disponujeme výkonnějšími počítači, jež umožňují lépe simulovat principy fungování kosmu. Vědci specializovaní na různé oblasti přicházejí s novými objevy, astronauti na ISS zdárně provádějí řadu pokusů.

Poznávání vesmíru však lemují také neúspěchy. Loni nás doslova šokoval výbuch kosmického „raketoplánu“ SpaceShipTwo společnosti Virgin Galactic. Zahynul při něm jeden z pilotů, druhý utrpěl vážné zranění. Vesmírná turistika tak utržila velmi hluboký šrám a desítky zájemců, kteří už zaplatili zálohu za svůj první kosmický let, ztratili možná ve zmíněný typ cestování důvěru.

Ani firma Orbital Sciences Corporation neměla loni na podzim moc důvodů k optimismu. Ruské motory, které pohánějí její raketu Antares, se ukázaly jako nespolehlivé a následoval destruktivní výbuch krátce po startu. Společnost tak bude muset své nosiče zcela přepracovat. Při této nehodě naštěstí nikdo nezahynul, vniveč přišel pouze náklad směřující na ISS.

Astronauti zůstávají aktuálně odkázáni na lodě Sojuz, které jako jediné dokážou na Mezinárodní vesmírnou stanici vynést posádku. Vztahy s Ruskem však provází napětí: výrazně je ovlivnila ukrajinská krize a Rusové do budoucna nechtějí na projektu ISS spolupracovat. NASA tedy tlačí na soukromé firmy, aby svá plavidla pro dopravu posádek na oběžnou dráhu dokončily co nejdříve.

Ze tří společností, které americká kosmická agentura vybrala do užšího kola, zůstaly v uplynulém roce jen dvě – SpaceX a Boeing. Firma Sierra Nevada Corporation s raketoplánem Dream Chaser si vytáhla černého Petra a je otázkou, co se svým již letuschopným strojem udělá. Možná ho nabídne do služeb ESA, možná program zcela ukončí. Každopádně se nezdá, že by se raketoplány měly stát nadějným dopravním prostředkem budoucnosti.

Rok 2015 bude přesto plný vzrušujících událostí. Po úspěchu družice Rosetta, která nyní obíhá kolem komety, očekáváme další milník v průzkumu Sluneční soustavy: přílet sondy New Horizons k Plutu a Charonu. Automat je na cestě už devět let a kolem trpasličí planety a jejího souputníka proletí letos v létě. Pluto představuje posledního dosud nenavštíveného člena původní devítky a všichni věří, že díky němu lépe poznáme náš solární systém. Časopis Tajemství vesmíru bude každopádně u toho.

Podívejte se na podrobný obsah speciálu