Tajemství vesmíru Speciál zima 2016: Přelomové okamžiky a události

Tajemství vesmíru Speciál zima 2016
Rok 2015 už se úhledně poskládal a uložil do archivu, ale my jej v tomto vydání Tajemství vesmíru ještě na chvíli vytáhneme a nejdůležitější loňské astronomické objevy a kosmické události si připomeneme.

Bezkonkurenčním vrcholem roku se stal průlet sondy New Horizons kolem Pluta: Téměř po deseti letech její vesmírné pouti jsme tak poprvé spatřili vzdálený ledový svět na okraji Sluneční soustavy.

Kus práce však odvedli i další průzkumníci: Například automat Dawn vstoupil na oběžnou dráhu kolem trpasličí planety Ceres a pomohl nám objasnit záhadu světlých skvrn na jejím povrchu. Sonda Cassini zase objevila, že se pod vrstvou ledu na Saturnově měsíci Enceladu zřejmě ukrývá globální oceán. Astronomové pak pomocí vesmírných teleskopů pronikli do stěží představitelných dálav a našli například exoplanetu s vodíkovým ohonem, dvojici bílých trpaslíků směřujících ke splynutí či nejsvítivější, nejslabší i nejosamocenější galaxie.

Skutečně přelomový okamžik kosmonautiky však nastal přímo na Zemi. V prosinci dokázala společnost SpaceX jako vůbec první v historii motoricky přistát s prvním stupněm nosné rakety, která předtím vyslala na cestu horní stupeň s družicemi. Totéž, ale v menším měřítku zvládl o měsíc dřív i pohonný stupeň suborbitální rakety New Shepard firmy Blue Origin.

Přesto se kosmonautice loni nevyhnuly ani nezdary a nečekané zvraty. K nejvýznamnějším patřila červnová havárie rakety Falcon 9 společnosti SpaceX. Mimo jiné tak selhala už třetí zásobovací mise k ISS během osmi měsíců, tudíž se stanice začala potýkat s logistickými problémy. Událost si navíc vynutila odklad některých dalších plánů firmy SpaceX, například startu rakety Falcon Heavy.

Letos už se tedy snad dočkáme nejen premiéry nejsilnějšího nosiče současnosti. Zdá se totiž, že se na nás valí hromada objevů a událostí: od dokončení nového ruského kosmodromu Vostočnyj přes průzkum Jupitera sondou Juno až po rozšíření ISS o nafukovací modul BEAM. A Tajemství vesmíru bude pro vás každý měsíc u toho.

Podrobný obsah nového speciálu Tajemství vesmíru