Tajemství vesmíru 7-8/2022

Bizarní teorie o vzniku kosmu
  • Bizarní teorie
  • Světy s prstenci
  • Měsíc v zemském stínu
  • Sojuz v Jižní Americe
  • Na křídlech Orla

Hlubiny vesmíru

Bizarní teorie
Ve snaze vysvětlit, proč je vesmír takový, jaký je, se objevila řada skutečně prazvláštních myšlenek a modelů kosmu

Zrnka vesmíru
Mnohá tajemství kosmu se ukrývají v těch nejmenších částečkách – ve všudypřítomném prachu. Jeho existence přitom úzce souvisí s cyklem zrození a zániku hvězd

Atlas mračen
Letní beránky, řasa nebo dešťová kupa? Při pohledu na denní oblohu se vám možná bude hodit atlas mraků

Světy s prstenci
Prstence obklopují všechny plynné obry ve Sluneční soustavě – a nejen je. Nedávno se podařilo zmíněné ozdoby objevit také u asteroidu a trpasličí planety

Měsíc v zemském stínu
Opravdu jsou měsíční zatmění v dnešní době už zcela všední? Nebo mají pořád potenciál člověka nadchnout a přimět ho nenechat si nebeské představení ujít?

Dobývání kosmu

Proč létat do kosmu?
Lékařství, strojírenství, materiálové inženýrství, navigace a komunikace: Zmíněné hlavní obory ovlivnila kosmonautika nejvíc. Kosmické technologie tak používáme denně

Vesmír rentgenovýma očima
Na misi ATHENA , určené ke zkoumání horkého a energetického vesmíru, se podílejí i naši vědci. O podrobnostech projektu jsme si povídali s hlavním koordinátorem českého zapojení Jiřím Svobodou

Kapitoly z historie

Sojuz v Jižní Americe
Raketa Sojuz má za sebou přesně 27 startů z Kourou ve Francouzské Guyaně. Jak se vůbec ruské nosiče dostaly na evropský kosmodrom, ležící v Jižní Americe?

Pozorování oblohy