Pravidla hry: Sežer svého turistu!

Sežer svého turistu!

Pravidla pokročilé verze

Autor hry: David Bimka
Spolupráce: Marek Vlha

Na tajemný hrad Bahňák přijíždí nic netušící zájezd. Návštěvníci nemají ponětí, že ve zdech starobylého sídla číhají nebezpečná strašidla. Hon na maso začíná! A s ním i zběsilý úprk a boj o holý život

Tato verze pravidel předpokládá, že máš za sebou aspoň jednu partii základní verze. Doporučujeme ti, mít po ruce časopis Časostroj 1,2 z roku 2024 s pravidly. Máš? Tak jdeme na to!

V čem se tato pravidla liší od základní verze?

1) Herní fáze nejsou dvě, ale tři. Do hry přibylo Leknutí, které dělá z lovu turistů vetší oříšek.

2) Najdeš zde pravidla pro používání kartiček Událostí.

3) Dozvíš se, co dělat, když při panice dojde určitá barva turistů.

4) Nyní můžeš vzít svá strašidla z herní plochy a začít s nimi na jiném místě.

5) Dostaneš několik rad a zlepšováků.

 

První hra

Ve hře si ty a tvoji kamarádi vyzkoušíte, jaké to je být hladovým strašidlem. Budete rejdit chodbami hradu a předhánět se, kdo dokáže spořádat více návštěvníků!

Nejprve z listů pečlivě vystříhejte díly hradu a strašidel. Strašidla slepte tak, jak je ukázané na obrázku v lednovém a únorovém časopise Časostroj.

Kromě toho budete potřebovat jednu kostku a také po čtyrech modrých, červených, žlutých a zelených figurkách ze hry člověče, nezlob se, které v časopise nejsou přiloženy. Budou představovat návštěvníky hradu.

 

Příprava hry

Pokud hrajete ve dvou, vezměte 9 dílů hradu. Pokud jste tři nebo čtyři, použijte všech 12 dílů. Vezmi jeden díl a nějakým způsobem ho polož. Druhý hráč vybere další díl a přiloží ho k prvnímu. Střídejte se, dokud nespotřebujete všechny díly. Snažte se vytvořit pravidelný tvar, tedy čtverec nebo obdélník. Vytvoříte tak herní plochu, která bude pro každou hru jiná!

Vedle plánu položte také Tabulku paniky.

Poté vezmi figurku libovolného turisty a umísti ji na políčko chodby co nejblíže středu hrací plochy. Střídejte se v umisťování figurek. Na jednom políčku může být jen jedna figurka. Na pořadí barev nezáleží.

Každý hráč má k dispozici dvě strašidla.

Hodem kostky rozhodněte, kdo začíná.

 

Fáze hry

Hráči se v tazích střídají po směru hodinových ručiček. Jeden hráč provede svůj tah a poté táhne další hráč. Každý tah má tři fáze – leknutí, lov turistů a paniku mezi návštěvníky.

 

FÁZE 1 – leknutí

Na začátku této fáze se rozhlédni po herní ploše. Pokud se jakýkoli turista nachází v Zóně hrůzy jakéhokoli strašidla, lekne se a utíká. Tuto „zónu hrůzy“ má okolo sebe každé strašidlo (některá jsou slyšet, některá hodně vidět a některá smrdí až za roh).

Zóna hrůzy jsou všechna políčka okolo strašidla. Pokud tedy strašidlo stojí na volném prostranství, Zóna hrůzy okolo něj se skládá z osmi polí.

Leknutí: Nachází se turista v Zóně hrůzy? Hoď kostkou a pohni s turistou o tolik polí, kolik ti na kostce padlo. Je jedno, komu strašidlo patří, turistou vždy hýbe hráč, který je na tahu. Pokud se nachází více turistů v Zóně hrůzy někde na hrací ploše, házej za každého z nich a s každým proveď jeden úprk.

Úprk: Hráč musí dodržet všechna platná pravidla pro pohyb turisty (podívej se níže v těchto pravidlech na fázi číslo 3 Panika mezi návštěvníky, část Rychle pryč!).

Leknutí má ovšem jednu výjimku — turista je tak vystrašený a zmatený, že vůbec nedbá na osobní bezpečnost a maže pryč hlava nehlava. To znamená, že při úprku může klidně projít i políčkem, které je obsazené strašidlem a jeho Zónou hrůzy.

Funguje to tak, že pokud se turista vyleká, můžeš s ním proklouznout přes strašidlo směrem ven z hradu, i když by normálně byla cesta pro pohyb zablokovaná

Políčko se strašidlem do pohybu nepočítej, funguje stejně, jako by to byl jiný turista. Svůj pohyb ale musí vylekaný turista normálně skončit mimo nějakou Zónu hrůzy. Pokud je turista obklíčený tak, že není místo, kam by mohl bezpečně utéct, umírá strachem! Nikdo za něj nezíská žádné body.

Útěk z hradu: Pokud se ti během leknutí podařilo vyvést turistu pryč z herní plochy, soupeř po tvé levé ruce získá minus jeden bod. Poznamenej si tento postih na bodovací papír.

 

FÁZE 2 – Lov turistů

Vždy, když se dostaneš na řadu, můžeš nasadit na herní plán jedno ze svých strašidel (nikdy více v jednom kole). Startuje z kteréhokoli pole chodby na okraji hracího plánu. Celkově máš pro své kolo k dispozici 5 bodů pohybu. Pohyb o jedno pole ti ubere jeden bod. Pozor – tento počet máš pro obě svá strašidla dohromady! Když pojedeš s jedním strašidlem o pět polí, druhé už se nemůže pohnout vůbec. Když pojedeš s jedním o tři pole, můžeš s druhým pohnout o dvě a tak dále. Plánuj dobře!

Pohyb strašidel: Strašidlo nesmí vstupovat na zeď, pohybuje se pouze po chodbách. Hýbat se s ním musíš vždy rovnoběžně, nikdy šikmo. Přes jiné strašidlo nemůžeš projít, ale se soupeřovým strašidlem můžeš bojovat (mrkni na Souboj strašidel).

Žraní turistů: Když během pohybu stoupneš strašidlem na políčko s turistou, tak ho sežereš. Za to máš 2 body. Po sežrání turisty potřebuje strašidlo vytrávit, a musí proto po zbytek kola zůstat na místě.

Souboj strašidel: K souboji dojde, když si stoupneš na políčko obsazené soupeřovým strašidlem. Oba si hoďte kostkou. Kdo hodil méně, je vyhozený z herní plochy. Hráč může poražené strašidlo ve svém dalším tahu znovu nasadit z okraje plochy. Vítězné strašidlo se už po boji nesmí hýbat (potřebuje si po tom trochu oddechnut). Pokud jste oba hodili stejně, jsou vyhozená obě strašidla!

Zmizení: Pokud strašidlo chce, dokáže jednoduše zmizet! Strašidlo můžeš odstranit z herní plochy před tím, než s ním pohneš. Polož ho vedle sebe, v tomto kole už nepojede. V příštím kole ho na začátku fáze 2 Lov turistů můžeš nasadit z kteréhokoli okraje herní plochy. Pamatuj, že během jednoho kola smíš nasadit vždy jen jedno strašidlo.

 

FÁZE 3 – Panika mezi návštěvníky

Po pohybu strašidel se hýbají panikařící turisté. Hoď si kostkou a podívej se na odpovídající číslo v Tabulce paniky. Tak zjistíš, jakou barvou figurek pohneš a zároveň o kolik polí.

Příklad: Řekněme, že jsi hodil 4: nyní tedy musíš pohnout všemi zelenými figurkami na herní ploše, a to o čtyři pole. Kdybys hodil 2, pohnul bys všemi žlutými figurkami o dvě pole. Pořadí pohybu jednotlivých figurek je na tobě. Stejně jako strašidla, ani turisté se nemohou pohybovat

1) pohni modrými figurkami o 1

2) pohni žlutými figurkami o 2

3) pohni červenými figurkami o 3

4) pohni zelenými figurkami o 4

5) pohni figurkami vybrané barvy o 2

6) pohni soupeřovými strašidly v celkovém součtu 3 pole za všechny (a lízni Událost)

Rychle pryč!: Dva turisté se nemůžou nacházet na stejném políčku. Pokud by měl turista šlápnout na obsazené pole, posuň ho dál na nejbližší volné pole – prostě obsazené pole přeskoč a nepočítej ho do součtu polí, o která se má pohnout. Pokud se přímo za sebou nachází více obsazených polí, přeskoč je všechna. Může se stát, že turista proběhne téměř celým hradem tak, že se „sveze“ po ostatních. To je naprosto v pořádku a podle pravidel!

Zóna hrůzy: Jediné místo, kam se zpanikařený turista nesmí pohnout ani je přeskočit, jsou pole obsazená strašidly a pole, která s nimi sousedí (viz. Zóna hrůzy nahoře). Pokud se kvůli tomu turista nemá kam pohnout, odstraň ho ze hry – zemřel hrůzou a nikdo si za něj nepřipíše body.

Útěk z hradu: Pokud některého turistu dostaneš během paniky mimo herní plán, znamená to, že oběť uprchla – tvůj soupeř sedící vlevo od tebe má jeden minusový bod.

Když dojdou turisté: Pokud hodíš na Tabulce paniky barvu figurek, které už nejsou na herním plánu, podívej se na jedničku. Nachází se nějaké modré figurky na herní ploše? Pokud ano, pohni s nimi, jako bys hodil jedničku. Pokud ne, podívej se na dvojku a pohni se žlutými, jako bys hodil dvojku. Tak pokračuj směrem nahoru, dokud nepohneš nějakou barvou, která se ve hře nachází.

Karty Událostí:

Před hrou náhodně zamíchej karty událostí. Pokud ve fázi Paniky nějaký hráč hodí šestku, otoč z balíčku karet Událostí horní kartu. Polož ji tak, aby ji všichni dobře viděli. Tato Událost zůstane platná až do chvíle, než někdo hodí šestku a do hry vstoupí jiná Událost, která ji nahradí. Vyřazenou Událost polož stranou a pokud všechny kartičky v průběhu hry dojdou, zamíchej staré a vytvoř nový balíček.

 

Bodování

Hra trvá až do okamžiku, kdy na hrací ploše dojdou figurky turistů. Vítězí ten hráč, který nasbíral nejvíce bodů (po odečtení minusových).

Za každého sežraného turistu máš 2 body.

Za každého uprchlého turistu od soupeře po tvé pravé ruce máš 1 bod.

 

Tipy:

- Zapojte fantazii a zkuste seskládat jiný tvar mapy, než je doporučený čtverec nebo obdélník.

- Hrajte s více strašidly! K vystřižení jich je celkem devět, takže ve hře dvou nebo tří tří hráčů můžete zkusit, jaké to je mít ve hře hned tři obludy!

- Nebojte se zkoušet nová pravidla. Všechno závisí pouze na dohodě se spoluhráči. Chce více bodů pohybu pro strašidla? Chcete aby se turisté hýbali víc nebo méně? To není problém, pokud s tím všichni u stolu souhlasí.