HARDWARE Speciál 2/2013: 132 stran, 120 produktů v testech

Vychází Extra PC HARDWARE Speciál 2/2013 – 132 stran, 120 produktů v testech
Vážení příznivci starého dobrého hardwaru, určitě vás nepřekvapí zpráva, že prodeje počítačů, zejména pak desktopů, stále klesají.

Ty by totiž mohl procesor také spolknout, stejně jako se to stalo s grafickými kartami či severními můstky čipových sad. Anebo kolují jobovky o tom, že by AMD třeba mělo vzdát nekonečný souboj s Intelem v oblasti výkonných desktopových procesorů a soustředit se na jiné segmenty. Brr.

Elektronická verze:

  

  

Ať už se z negativních věšteb vyplní cokoli, ať už Apple, Samsung, Asus nebo někdo jiný přijde s ještě úžasnějším a inovativnějším tabletem, něcobookem či počítačem schovaným v jednom těle s monitorem, nebyl rok 2012 pro nás staromilce tak úplně bez jiskřičky naděje.

Bublina 3D zcela splaskla a i čerstvé informace z veletrhu CES v Las Vegas jasně ukazují, že novým směrem je velmi vysoké rozlišení. A právě po celý minulý rok uváděli výrobci postupně stále lepší a lepší 27“ monitory – určené primárně k PC, jak jinak – s velmi pěknými 2560 × 1440 body a docela přijatelnými cenami. A letos to budou nejspíše 32palcové LCD s ještě zajímavějším rozlišením 3840 × 2160 pixelů. A to ještě všichni ti majitelé rádoby nadupaných notebooků nebo tabletů s „retinou“ netuší, jak moc jsou barevný prostor a barevná odchylka jejich obrazovek vzdáleny od standardu.

Opět se prohloubila propast mezi tím, co můžete vidět na herních konzolích a co na PC. Zatímco hry jako Far Cry 3 nebo chystané Metro Last Night posunují laťku grafických orgií stále dál, konzolová grafika ustrnula. Jak by to také v dnešní překotné době mohlo být jinak s hardwarem, který byl aktuální někdy před sedmi lety.

Herní konzole od Sony či Microsoftu možná dostanou další ránu. GeForce Experience má ambice usnadnit nastavení her do takové míry, že se setře i tato jejich výhoda. Navíc Nvidia svým projektem Shield zase nejspíše pomůže tomu, abychom stále mohli skládat novější a výkonnější miláčky vycházející z myšlenek uplatněných v IBM Personal Computer z roku 1981. Hrát sice budete klidně někde jakoby v kruhu rodinném na gauči v obýváku, náročné hry vám ale stále bude počítat PC v opačném rohu domu. Nebál bych se toho, že se nápadu nVidie chytí ještě někdo další. Koneckonců jsem při prezentaci Shieldu neslyšel klišoidní manažerskou frázi „cloud“, takže je tu velká šance na úspěch. 

Skutečnou apokalypsu pro desktopová PC tedy naštěstí nelze jen tak očekávat. Minimálně dokud budou nároky nejlepších her vyšší než specifikace notebooků za dostupné ceny, nebo konečně nepřijde perfektní standard externí grafiky k přenosným počítačům.

Za celou redakci připravující Hardware Speciál,

Mirek Jahoda, šéfredaktor ExtraHardware.cz