Tajemství vesmíru 7-8/2016

• Rampa, která se nedočkala
  • Objevitelka temné hmoty

Hlubiny vesmíru

Největší z kosmoobjevů
Připomeňme si, kolik převratných objevů musela lidská mysl za poslední dvě století vstřebat a jak pokročila v pochopení zákonitostí kosmu

Záře vesmíru
Viditelné světlo je jen jedním ze sedmi typů vlnění elektromagnetického spektra, jejichž prostřednictvím vědci zkoumají hlubiny vesmíru

Královský Jupiter
Plynný obr je 2,5× hmotnější než všechny ostatní planety Sluneční soustavy a má 67 měsíců. To ovšem zdaleka není vše…

Dobývání kosmu

Problémy s ruskými motory
Ruské raketové motory měly pověst kvalitního výrobku za rozumnou cenu a polovina amerických nosičů na nich závisí. To se však nyní mění

Vesmírná stanice se nafoukla
Na druhý pokus šlo všechno hladce: Nafukovací modul BEAM je na ISS v provozu a dočkal se i první návštěvy!

Jak přistávají rakety SpaceX?
Ještě před pár lety byly znovupoužitelné rakety takřka nesplnitelným snem. Dnes umí Falcon 9 dosednout i na plošinu v oceánu

Kapitoly z historie

Rampa, která se nedočkala
Kalifornský startovací komplex za miliardy dolarů byl připraven, žádný raketoplán z něj však nikdy nevzlétl

NASA: pod tlakem Sputniku
Vypuštění sovětského Sputniku vnímali Američané jako velkou porážku i hrozbu. Proto rychle založili NASA

Objevitelka temné hmoty
Vera Rubinová se zasloužila o přijetí myšlenky, že temná hmota – bez ohledu na svou záhadnost – tvoří nedílnou součást našeho vesmíru

Pozorování oblohy

Noční obloha v červenci a srpnu
Nahlédněte do světa hvězdných soustav, jejichž věk téměř dosahuje stáří samotného vesmíru

Jak na astrofotografii, část 1.
Existuje řada způsobů, jak zvěčnit krásu nebeských objektů: od rychlých a snadných až po ty, jež vyžadují nákladnější vybavení i trpělivost